The benches on the former Lenin Square in Vilnius are situated in an area where one is perpetually confronted with controversy, both past and present: across elegant Gediminas Avenue the former KGB Headquarters (Committee for State Security) with its torture and death cells forms the boundary of the spacious park together with the adjacent Music Academy. Diagonally opposite is the Ministry of Foreign Affairs and at the other end of the square, built in 1690 is the Church of St. Philip and St. James, and, next to it, built in 1642, the Monastery of the Dominicans. Both were given back to the Church. In the midst of all that: everyday occurrences.
Until 1991, in the very center of Lukishke Square stood the enormous Lenin monument. The extended axis from KGB Headquarters over the Lenin monument leads, as the crow flies, immediately behind the park to the old, infamous Lukishke prison, which is still in operation today.
Through double exposure of the single film frames I had to cope not only with the winter darkness, but I wanted to capture the vibrations of this special place, too. I had to reassure myself that I had indeed seen and known it all.
all photos: analog double exposure, Baryt Digital 40x60cm framed, 2014, ed. 3+1
Die Bänke auf dem früheren Lenin-Platz in Vilnius stehen inmitten eines Spannungsfeldes: der großzügige Park ist über die elegante Gediminas-Avenue hinweg begrenzt vom ehemaligen KGB-Hauptquartier mit seinen Folter- und Todeszellen, unmittelbar daneben befindet sich die Musikakademie. Schräg gegenüber ist das Außenministerium, am anderen Platzende steht die St. Philips- und Jakobskirche aus 1690, daneben das Dominikanerkloster aus 1642, beide wieder an die Kirche zurückgegeben. Dazwischen Alltägliches.
In der Mitte des Parks stand bis 1991 das monumentale Lenindenkmal, das größte Litauens. In der Verlängerung der Achse vom KGB-Hauptquartier über die Leninstatue hinaus steht in Luftlinie kurz hinter dem Platz das berüchtigte alte Lukishke-Gefängnis das noch immer belegt ist.
Durch die zweimalige Belichtung der Filmkader komme ich nicht nur der winterlichen Finsternis zuvor, sondern versuche ich auch, die Vibrationen dieses Ortes einzufangen und mir selber meinen Blick noch einmal zu bestätigen: ja, das alles habe ich gesehen und gewusst.
alle Fotos: analoge Doppelbelichtung, Baryt Digital 40x60cm gerahmt, 2014, Ed. 3+1